۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۸۵۶۳۸
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

ستاد پدافند غیرعامل اقتصادی راه‌اندازی شود| دور زدن تحریم‌ها نشان دهنده اقتدار نظام است

وکلای ملت امروز در صحن علنی پارلمان و در نطق میان دستور خود بر اهمیت مقابله با دشمن در دوران تحریم تاکید کردند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز یکشنبه ۲۷ آبان ماه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

ضرورت جابجایی بازنشستگان برای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد در خانه ملت در نطق میان دستور خود ضمن ابزار تسلیت در راستای درگذشت رییس سازمان تامین اجتماعی و معاون این سازمان، گفت: همچنین از وزیر راه و شهرسازی درخواست می شود اجرای پروژه راه آهن اصفهان-چهارمحال و بختیاری - خوزستان را دردستورکار قرار دهند زیرا این پروژه مدت ها فراموش شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به احیای بافت های فرسوده در استان چهارمحال و بختیاری توجه شود، تصریح کرد: شهرهای مانند شهرکرد، سامان، لردگان، بروجن، فارسان و غیره دارای بافت فرسوده هستند.

وی خطاب به وزیر نیرو، ادامه داد: امیدواریم وزیر نیرو بدور از فشارهای موجود و مسائل پوپولیستی در خصوص مسئله آب تصمیم گیری کنند؛ همچنین تذکر داده می شود اگر در خصوص صدور مجوز تونل گلاب توجه نشود از قالب های قانونی دیگر استفاده خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تعهداتی در منطقه بیرگان وجود دارد که وزارت نیرو فراموش کرده آنها را اجرایی کند و این امر برای مردم آسیب زا شده است، اظهار کرد: همچنین باید اذعان کرد تعطیلی 33 طرح حاشیه زاینده رود یک حق الناس است؛ وزیر نیرو باید توجه داشته باشد که حق آبه های مردم در جدول منابع و مصارف موضوعات قابل چشم پوشی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چندی پیش به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده که مورد گلایه افراد قرار گرفته است، گفت: باید یادآور شد این تذکر به معنای چشم پوشی بر فعالیت های ارزشمند این وزارتخانه نیست اما آسیبی که در خصوص وجود برخی از مدیران ناکارآمد به قوت خودش باقی است از این رو تقاضا می شود این موضوع با دقت نظر رفع شود.

نوریان با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایطی هستیم که کشور با مسائل متعددی روبرو است و بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و همدلی وجود دارد، افزود: کاهش نرخ ارز و کنترل التهابات اقتصادی آرامش نسبی به جامعه داده است از این رو اجرای سیاست های مناسب ضرورت دارد زیرا مردم از دولت انتظارات زیاید دارند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه های ضعف داخلی باید از سوی دولت شناسایی شود و برای رفع انها نیز برنامه ریزی صحیحی صورت بگیرد، تصریح کرد: همچنین باید زمینه های همپوشانی سیاست داخلی و خارجی ضرورتی انکار ناپذیر است زیرا امروزه شرایط خاصی در منطقه وجود دارد؛ در واقع جریان مقاوت به حدی از قدرت دست یافته که با قدرت و اقتدار به سیاست های رژیم صهیونیستی پاسخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از معضلات داخلی وجود دارد که نمی توان آنها را انکار کرد، ادامه داد: در واقع مشکل پولشویی را نمی توان انکار کرد و این امر درحالیست که در خصوص تصویب قانون پولشویی اقدام جدی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: میلیاردها تومان پول کثیف ناشی از تجارت مواد مخدر را نمی توان انکار کرد؛ از این رو خواهش می شود موضوعی که برای اقتصاد کشور ضرورت دارد را انکار نکنیم بلکه از بودنش ناراحت شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آیا همکاری و تعامل قوا و همپوشانی مجلس و دولت و قوه قضائیه نباید معضل پولشویی را حل کنند؟.

نوریان با اشاره به فعالیت موسسات غیرمجاز، افزود: فعالیت این موسسات به اعتبار دولت لطمه زد و موجب بی اعتمادی افکار عمومی شد؛ آیا جراحی این موضوع ضرورت ندارد؟.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب قانون پولشویی بیانگر وجود این معضل بوده است، تصریح کرد: بر این اساس درخواست می شود افراد این موضوع را دستمایه دیدگاه های جناحی نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع  قانون بازنشستگی، اظهار کرد: بازنشستگان و ریش سفیدان زحمت زیادی کشیده اند از این رو درخواست می شود با جابجا شدن زمینه حضور جوانان را فراهم کنند زیرا نشاط جوانان برای شرایط کنونی کشور مناسب است.

قدرت خرید مردم ۷۰درصد کاهش پیدا کرده است

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون صنایع پارلمان در نطق میان دستور خود با گرامیداشت هفته پیش‌روی وحدت و بسیج به دولت گفت: همچنین تاسف عمیق خود را از درگذشت رییس و معاون سازمان تامین اجتماعی ابراز داشته و به سرکار خانم تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان تسلیت می‌گویم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود تورمی آثار بلند مدت دارد و جز با اصلاحات پیاپی اقتصادی نمی‌توان آن را مدیریت کرد، ادامه داد: چرا دولت نمی‌خواهد این تحولات شکل گیرد، این در حالی است که حتی در امورات جاری، ساده و عادی نیز شاهد اشتباهات غیرقابل توجیه هستیم.

وی توضیح داد: مسئولانی که تصمیم گرفتند به زائران اربعین ارز دهند و تعدادی از مسئولان بانکی نیز میان آن‌ها بودند یا معنای 2میلیون زائر را نمی‌دانستند یا درکی از ظرفیت و کارکرد هر باجه بانکی نداشتند، یا از یک ضرب و تقسیم عادی بی‌اطلاع بودند که می‌خواستند با باجه‌ها و زمان محدود آن هم در مناطق مرزی این کار را انجام دهند.

فرهنگی افزود: آیا مسئولان نمی‌توانستند در تمامی شعب ارزی یا در هنگام تحویل ویزا یا همکاری بانک‌های کشور عراق این خدمات را ارائه کنند؟ و چرا از انعکاس این ضعف غیرقابل توجیه در صدا و سیما برآشفتند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آقای رییس‌جمهور در جلسه سوال از وی در مجلس اظهار داشتند؛ "اگر اراده کنیم قیمت ارز را به گذشته باز می‌گردانیم"، افزود: اما چند روز بعد اتفاقی افتاد که نشان از عدم علاقه دولت به کاهش قیمت ارز بود چراکه قیمت به سرعت پایین آمد و به 8هزار تومان رسید، اما دولت اعلام کرد؛ بانک‌ها ارز را 10هزار تومان خریداری کنند که همین اقدام قیمت‌ها را مجددا بالا برد درحالی که دولت باید هموار قیمت شناور خرید خود را پایین‌تر از قیمت بازار نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود 5 صندوق شناور ارزی احتمال فساد اداری و پولشویی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: بسته‌های ارزی 4هزار و 200هزار تومانی، قیمت سایت نیما، ارز دانشجوی، ارز سلامت و قیمت بازار آزاد شرایط خوبی را نشان نمی‌دهد، نوسانات ارزی بعد از کالا به خدمات تاثیر می‌گذارد لذا دولت باید بر تعرفه‌های خدمات نظارت داشته باشد و حتی آن‌ها را اعلام کند تا گمانه‌زنی و سودجویی اثرات داخلی گسترده نداشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برخی که همیشه مردم را از جنگ‌های موهوم می‌ترسانند این روزها نیز از جنگ اقتصادی صحبت می‌کنند لذا توصیه می‌کنم ستاد پدافند غیرعامل اقتصادی را راه‌اندازی کنید چراکه یکی از مکانیزم‌های کارساز نظارت بر بازار خواهد بود قصور دولت در این زمینه‌ها سنتی است لذا باید با راهکار گفته شده، بدون تحریک بازار موارد تاثیرگذار بحران اقتصادی شناسایی شوند.

وی موضوع بحران‌ساز دیگری که در حال شکل‌گیری است، بحران  نشر عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت کاغذ و بحران در حوزه نشر کتب، علم و فرهنگ را به رکود می‌برد، رکود فرهنگی جامعه در کنار کاهش 70درصدی قدرت خرید و سبک‌سازی سبد مصرفی فرآیند نامطلوبی را به تصویر می‌کشد لذا توجه مسئولان را به این مهم معطوف می‌دارم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در سایر زمینه‌ها نیز پاسخی برای حقوق‌بگیران ثابت نداریم، ادامه داد: فقدان عدالت در پرداخت، کاهش ارزش پول ملی، تضعیف اقتصاد فرهنگی، در کنار به حداقل رساندن سبد مصرفی خانوار به‌ویژه در حوزه نیازهای اساسی همچون مواد غذایی، پوشاک، مسکن و بی‌توجهی مسئولان منجر به افزایش بحران‌های فرهنگی می‌شود.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: عوارضی همچون افزایش طلاق و جرم و کاهش امنیت اجتماعی ایجاب می‌کند افزایش قدرت خرید حقوق‌بگیران، معلمان و کارگران و... در دستور کار جدی مسئولان اجرای کشور باشد، ازسوی دیگر هزینه‌های جاری دولت نیز افزایش میابد با این حال باید در رفع، مقابله و نظارت آثار غیرمستقیم کاهش ارزش دینار و افزایش قیمت کالا و خدمات تدابیر لازم اتخاذ شود، همچنین در این شرایط تامین یارانه کالاهای عمومی و در مواردی تامین جهیزیه با قیمت پایین ضرورت پیدا می‌کند.

وی همچنین درخصوص رفتارهای تروریسم اقتصادی آمریکا، بیان کرد: آمریکا با رهبری ترامپ و تحریم‌هایش دست به اقداماتی زده است که قابل‌تامل است و پیام‌هایی فراوان به دنبال دارد، یکی از نظریه‌پردازان
معروف داخلی آمریکا حدود 2 سال گذشته در تحلیل چهره و رفتار رییس‌جمهور آمریکا گفت؛ "این انزوا دولتی نیست بلکه انزوای اجتماعی است و تاکنون آمریکا انزوای اجتماعی را در این ابعاد گسترده تجربه نکرده بود."

فرهنگی اظهارکرد: سابقه نداشت در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخن گفتن یک رییس‌جمهور در نخستین جمله حضار به سخنران بخندند اما این امر در سخنرانی ترامپ رخ داد!

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه در داخل کشور نیز شاهد شکل‌گیری جناح‌بندی اقتصادی به جای جناح‌بندی‌های سیاسی هستیم، توضیح داد: این امر پدیده جدیدی است که در جریان استیضاح وزیر امور اقتصادی گذشته در داخل مجلس و حتی  دولت قابل بررسی است، استعفای اخیر دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز در این راستا است.

به گفته وی این پدیده برای نخستین بار در فروپاشی شوروی رخ داد اما مسئولان روسیه آن را مدیریت کردند، اما اینک کشور دوم ما هستیم که اگر مدیریت مناسبی شکل نگیرد منجر به فروش و استفاده از قدرت شده و قدرت‌گرایی جایگزین اقتدارگرایی می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین با اشاره به حوزه انتخابیه خود با تقدیر از معاونت راه روستایی وزارت راه به دلیل اقدامات مناسب اخیرش، گفت: بر احداث راه‌آهن میانه- تبریز، ایجاد آزادراه تبریز- سهند نیز تاکید می‌شود، دولت و شهرداری توجه بیشتری به پروژه‌های قطار شهری داشته باشند، همچنین آب‌گیری سد شهید مدنی و پیش‌بینی آب شرب مورد نیاز منطقه حوزه انتخابیه از موضوعاتی است که باید سریعا برای آن‌ها فکری کرد.

فرهنگی با بیان اینکه فردی در حد انتظارات مردم آذربایجان برای استانداری مردم این استان انتخاب شود، اظهارکرد: ایجاد قطب خودروسازی و تولید برند مشخصی از خودروها در استان، ایجاد دفتر منطقه‌ای مطالعات معادن، تسریع در پروژه‌های صنایع پایین‌دستی، از خواسته‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صادرات شریان اصلی تولید است

شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه حال که دشمن جمهوری اسلامی به نمایندگی ترامپ دستکش های چدنی را آشکار کرده و تحریم را عملی کرده سوال این است که آیا تا کنون تحلیل درستی از علت تحریم داشته ایم، گفت: چرا می خواهیم همواره با کوبیدن لفظی دشمن مشکلات را حل کنیم در حالی که آنها کاری جز کسب منافع نداشته و برای از پا درآوردن ما برنامه ریزی کرده اند پس ما نیز باید برنامه برای جلوگیری از تحریم داشته باشیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه وزیر خارجه ای که با هدایت مقام معظم رهبری توانست کشور را از منشور هفت سازمان ملل بیرون کند، قطعنامه های مختلف را ملغی کرده، قطعنامه ای به نفع ایران صادر کند و برجام را عملیاتی کند به بهانه های مختلف می کوبیم در حالی که باید متحد و یکپارچه از وی پیشتیبانی کنیم.

وی افزود: آقای ظریف که درباره پولشویی واقعیت را گفت مرتب بمباران رسانه ای می کنند؛ مگر کسی در کشور است که نخواهد قانون پولشویی اجرا شده و انواع قاچاق از بین برود و همه چیز شفاف شود چنانچه به طور نمونه اجرا شدن قانون پولشویی باند قاچاق را به دام انداخته و به میزان 13 هزار و 200 میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری کرده است.

بی مقدار در ادامه با بیان این پرسش که هدف کسانی که مجلس معقول را که خواهان تصویب FATF است، می کوبند، چیست عنوان کرد: باید دید این افراد چه هدفی داشته و چه منافعی را از دست می دهند که تا این حد علیه نمایندگان موافق جوسازی می کنند در حالی که اگر این موضوع حل نشود کشور قفل شده و ایرانیان خارج از کشور نیز دچار مشکل جدی می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه برای حل مسأله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وحدت مورد نیاز است، اظهار داشت: وقتی خودی و غیرخودی راه می اندازند و همه تلاش دارند یکدیگر را مورد هجمه قرار دهند چگونه وحدت امکان پذیر است.

وی افزود: اگر مهربانی در این ماه مبارک مد نظر باشد و حصر موسوی و کروبی لغو شود، زندانیان سیاسی آزاد شده و به خاتمی آزادی داده شده و از مشاوره وی و اطرافیان وی استفاده شده و گفتگوی ملی آغاز شود می توان از این برهه حساس به راحتی عبور کرد چرا که اتحاد ملت، حاکمیت و امنیت سیاسی و اقتصادی و نظامی را عملی می کند.

بی مقدار ادامه داد: باید با اعتماد به مردم به خصوص بخش خصوصی و نخبگان و حذف شرکت های خصولتی و دولتی، اقتصاد بدون نفت را تجربه کرد و در جهت حل مسائل روز و توسعه کشور اقدام داشت البته اگر جرأت داشته باشیم با در نظر گرفتن وضعیت مردم و ترمیم پرداخت و حقوق، کلیه یارانه ها را حذف کنیم تا دست دلالان کوتاه شود کار مهمی کرده ایم.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه صادرات را شریان اصلی تولید دانست و افزود: صادرات باید تقویت شود نه اینکه با قوانین مختلف کُند شود که در همین راستا ضروری است پیمان ارزی و سامانه نیما برداشته شده و با نرخ شناور کنترل شده به تولید کنندگان و صادرکنندگان واقعی اعتماد شود چرا که در سامانه نیما رانت وجود دارد و مواردی از فساد برای جلو انداختن نوبت ها گزارش شده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید وارادات بدون ارز و خرید اجباری از واحدهای تولیدی معتبر را هموار کرد، ابراز داشت: نباید از اعطای اختیارات به استان ها بترسیم که حتما در حل مسائل موثر خواهد بود همچنین باید به مردم اعتماد کنیم، واقعیات را بگوییم و وعده های غیرعملی ندهیم و حتی آنها را در تصمیم سازی ها مشارکت دهیم حتی اگر در اجرای این مسأله نیاز به رفراندوم باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه از دولت می خواهم اصل 15 قانون اساسی را اجرا کرده و احیای  دریاچه ارومیه را نیز جدی بگیرد، خاطرنشان کرد: آقای نوبخت به قول خود درباره احداث راه آهن میانه-تبریز عمل کنید همچنین مشکل واحدهای تولیدی به خصوص قطعه سازان را حل کنید چرا که نوشدارو بعد از مرگ سهراب و حضور کارگران جلوی استانداری ها فایده نخواهد داشت.

دور زدن تحریم‌ها نه تنها پولشویی نیست بلکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است

محمد دهقان ماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: در حالی که بیش از 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی بر اثر بی تدبیری یا خیانت به برخی افراد با رانت فراوان داده شد و چند صد میلیون دلار ارز مسافرتی به سفرهای خارجی معمولی و تفریحی توسط دولت اختصاص یافت متاسفانه دولت رفتاری حقارت آمیز با زائران اربعین به نمایش گذاشت.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی افزود: از هر زائر اربعین که اکثرا انسان های ضعیف و پا برهنه ای هستند یک میلیون تومان در داخل دریافت شد و آن ها را به مرزهای بیابانی و شهرهای پرازدحام عراق برای دریافت دینار فرستادند تا اگر کسی بتواند از صف های طولانی عبور کند دینار عراقی را حداکثر با 20 درصد کمتر از قیمت آزاد دریافت کنند.

وی بیان کرد: اکثر زائران اربعین در این شرایط هیچ تقاضایی برای دریافت دینار نداشتند اما هزاران نفر از زائران که مختصر پول خود را در ایران تحویل بانک ملی داده بودند نه می توانستند در عراق دینار دریافت کنند و نه پولی برای برگشت در اختیار داشتند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به صحبت های ظریف که در رفتاری عجیب عملا جمهوری اسلامی ایران را متهم به چشم بستن بر پولشویی گسترده در کشور کرده بود و مخالفان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را متهم به ارتباط با پولشویان نمود، اظهار کرد: رییس جمهور هفته گذشته مطالب جالبی بیان کرد که دقت در آن برای آقای ظریف لازم است، به زعم روحانی ما علامت بسیار روشن و قاطعی به آمریکا دادیم که نفتمان را می فروشیم و روابط مالی خود را با دنیا حفظ می کنیم، آن ها هر کاری کنند راه برای فروش نفت بسیار داریم که تحریم ها نیز بر آن ها بی اثر است.

وی ادامه داد: جمله های آقای رییس جمهور معنای آشکاری دارد؛ به این معنا که ایران جز راه های رسمی برای فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن راه های غیر رسمی دیگری نیز دارد که در صورت لزوم استفاده می کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه گروه FATF که کاملا با هدایت آمریکا و برخی لابی های صهیونیست فعالیت می کنند تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی مانع فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن شود، خاطرنشان کرد: ما نه تنها این اقدامات که برای دور زدن تحریم ها توسط افراد نزدیک به وزارت نفت و بانک مرکزی و دولت های مختلف در جنگ اقتصادی با آمریکا انجام می شود را پولشویی نمی دانیم بلکه این را اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این جنگ تلقی می کنیم.

وی با بیان اینکه ظریف معلوم کند منظور از پولشویی گسترده در ایران چیست، یادآور شد: اشتباه فاحشی است که یک مقام مسئول و رسمی در سطح وزارت خارجه اینگونه کشور خود را متهم به فساد و پولشویی کند، آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید نه ترجمه کنندگان خواسته های FATF در داخل کشور.

دهقانی خطاب به ظریف یادآور شد: شما با مطالب نپخته و نسنجیده آبروی ایران را بردید و اگر امیدی هم به خارج شدن از لیست سیاه FATF وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا نیز این امید را از بین بردید.

وی ادامه داد: اکنون چگونه باور کنیم که سینه چاک کردن شما برای وادار کردن کشور به قبول این کنوانسیون استعماری برای خارج شدن کشور از لیست سیاه بوده است. شما با این اتهام به رفتار ظالمانه نادرست FATF مشروعیت بخشیدید به نظر می رسد حتی وزیر خارجه آمریکا و سایر دشمنان نیز اینگونه ایران را متهم به پولشویی نکرده باشند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد: بر فرض صحبت های آقای ظریف درست باشد اما مسئول مبارزه با پولشویی چه کسی است؟ ایشان حتما می دانید این ما بودیم که در سال 1386 برای نخستین بار قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردیم همچنین لایحه ضعیف اخیر دولت در کمیسیون قضایی و حقوقی تقویت و احکام قوی برای مبارزه با پولشویی را به تصویب رساندیم اگر صحبت های آقای ظریف درست باشد براساس قانون 12 ماده ای مبارزه با پولشویی و آئین نامه 49 ماده ای آن مسئول مبارزه با پولشویی خود دولت است.

وی اذعان کرد: براساس ماده 4 قانون وزرای اطلاعات، کشور، صمت و اقتصاد و رییس بانک مرکزی در شورای مبارزه با پولشویی هستند و این شورا مسئول پیش گیری و مبارزه با پولشویی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: مرکز واحد اطلاعات مالی و مرکز مبارزه با پولشویی با اختیارات وزیر در خود دولت قرار دارد از آقای ظریف انتظار می رود اگر سندی مبنی بر پولشویی وجود دارد به همکاران خود در دولت ارائه دهد یا حداقل نامه ای به قوه قضاییه بفرستد.

وی با بیان اینکه آقای ظریف اگر مطلب شما درست باشد باید مشکل را در دولت جستجو کنید، گفت: بررسی کنید در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و مذاکره با FATF را برعهده داشته اند.

دهقانی بیان کرد: برخی از این مقامات بیش از آنکه به فکر منافع کشو راباشند به فکر اخذ ویزای کانادا و آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند؛ این افراد در سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بوده اند شما مبارزه با پولشویی را به فردی سپردید که تعلق کمتری به کشور دارد و به دنبال اقامت در خارج است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: به نظر می رسد پس از به نتبجه نرسیدن برجام اروپایی و اکنون که مشخص شد شما با خوش خیالی 5 سال کشور را سرکار گذاشتید برای فرار از پاسخگویی برای خسارت های وارده به کشور دست به فرافکنی و جوسازی زده اید.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه باید با اگر خلافی صورت گرفته با اشد مجازات با متخلفان برخورد کند، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با دانه درشت های فساد و متوصلان به مقامات ارشد دولت که مدت هاست اتهامات آنها اعلام شده و نیز افرادی که با خودشیرینی برای خارجی ها جمهوری اسلامی ایران را متهم به فساد و پولشویی می کند برخورد قانونی انجام دهد و ملاحضه نکند.

وی با بیان اینکه مردم از برخورد قوه قضاییه با مفسدان خوشحال هستند، ادامه داد:  براساس قانون مجازات اسلامی هر فردی که با اهمال خود موجبات تضییع اموال عمومی را فراهم کند باید تحت تعقیب کیفری قرار گیرد حداقل مجازات او شلاق است و باید خسارتی که به کشور وارد کرده را جبران کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به جلسه فراکسیون ولایی با آقای اژه ای، یادآور شد: حدود 9 نفر از مسئولان سابق بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان وزارت صمت در زندان هستند و قوه قضاییه باید کسانی که 18 میلیارد دلار ارز کشور، ده ها تن سکه را تضییع کردند و ثروت کشور به یک سوم کاهش دادند تحت کیفر قانونی قرار دهد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس اضافه کمرد: قوه قضاییه براساس ماده 290 آئین تبصره کیفی و ماده 598 قانون مجاات اسلامی می‌تواند با کسانی که اموال دولتی را تضییع کردند برخورد کند. مردم چنین انتظاری داند.

چرا تامین هزینه درمان ایثارگران و جانبازان از بنیاد شهید منفک شد؟

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و هفته بسیج، طی پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت رییس سازمان تامین اجتماعی، گفت: درگذشت شهادت گونه نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تاج الدینی معاون پارلمانی این سازمان و درویش رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان چالوس که در ماموریت اداری جان به جان آفرین تسلیم کردند را تسلیت می گویم.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فراوان از ماه های گذشته گفتند، گفتیم و شنیدند و ما نیز فراوان شنیدیم که قرار است 4 نوامبر مصادف با 13 آبان ماه تحریم های آمریکا اعلام و اجرا شود، آری ترامپ به وعده خود عمل کرد و تحریم های جدید را اجرایی کرد و هم اکنون در رایزنی جدی با اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان می‌باشد پس بر دولت است که با جدیت تمام کارهای مقابله با تحریم ها را مهیا و اجرایی نماید تا پوزه دشمن به ویژه آمریکا به خاک مالیده شود.

وی تصریح کرد: البته نمایندگان مجلس با اقدام عالمانه مرکز پژوهش های مجلس قریب چند صد اقدام فعالانه دفع یا کاهش تحریم ها را تنظیم کرده است ، البته دولت تاکنون جدی نگرفته است، فلذا تذکر می دهم هر چه سریعتر در جهت اجرایی کردن این پیشنهادات اقدام لازم توسط دولت انجام پذیرد.

احمدی لاشکی خطاب به رییس جمهور افزود: بازنشستگان که همگان از پیشکسوتان و یاران سی سال زحمت کشیده این آب و خاک هستند روز به روز وضعیت آنها بدتر می شود، تا کی باید برای آنها فقط سخنرانی کنیم و حرف بزنیم، مگر آئینه تمام نمای ما در آینده نزدیک همین بازنشستگان نیستند؟ آیا حقوقشان هزینه دهه اول هر ماه آنها را کفاف می دهد؟ فلذا انتظار است دولت به ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 98 که ظاهرا 15 آذرماه 97 به مجلس ارائه می شود حتما با قید تاکید و نگاه جدی در رفع مشکل بازنشتگان اعم از کشوری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح اقدام کند.

وی در تذکر به دولت اظهار کرد: اخیرا دولت مصوبه ای داشته که با امضای معاون اول رییس جمهور به دستگاه ها ابلاغ شده است که هزینه درمان ایثارگران و جانبازان را از بنیاد شهید منفک و به دستگاه ها محول کرده است، آیا عاقلانه است بعد از گذشت 8 ماه از سال به یکباره بدون توجه به آمادگی دستگاه ها ماموریت از بنیاد شهید جدا شود، آیا می‌دانید 200 هزار ایثارگر بازنشسته امروز هیچ گونه متولی ندارند؟ چرا جانبازان که تمام وجود خود را برای ما هزینه کرده اند امروز در بلاتکلیفی به سر می برند؟ آیا به غیر از 2 وزارتخانه که ظرفیت مالی خوبی دارند مابقی قادر به پرداخت هزینه های درمان جانبازان هستند؟، سریعا در این مورد اصلاحیه صورت پذیرد.

احمدی لاشکی خطاب به وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باز هم طبق روال که فرهنگیان و معلمان شریف که همچنان در کشور مظلوم هستند، یادآورشد: معلمان خارج از کشور مدت 8 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند، برخی از فرهنگیان از سال 1388 هنوز مطالباتی را دارند و هنوز برخی معلمان حق الزحمه امتحانات خرداد 96 را نیز دریافت نکرده اند، چرا در اجرایی شدن مصوبه مهم مجلس پیرامون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی اقدامی نمی کنید؟مگر نه این است که مقرر شد آئین نامه قانون مربوط به این حوزه ظرف مدت 3 ماه نوشته شود چرا تاکنون اقدامی انجام نداده اید؟ آیا این بی احترامی به مجلس و مصوبه آن نیست؟

وی افزود: مگر قرار نبود 2 نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تدوین این آئین نامه مشخص شوند؟ بهانه نیاورید که در بودجه سنواتی قرار بود دیده شود، آیا می دانید همان معلمان حق التدریس شما که قبولشان نداشتید امروز در کشور دو شیفت تدریس می کنند و مدارس شما را از این معلمانی که محدودیت دارید، درآورند؟ آیا می دانید امروز چه اندازه کمبود معلم دارید؟ آیا می دانید سیصدهزار معلم تا پایان سال 1400 باید مجموعه وزارت آموزش و پرورش را ترک کنند؟ آیا از امروز نباید به فکر آنها باشید؟ تکلیف آموزش و پرورش توسط دولت و سازمان امور اداری و استخدامی کشور روشن شود، دانشگاه فرهنگیان را دریابید که فردا دیر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اجرای نظام رتبه بندی معلمان در کمیسیون مربوطه دولت به تصویب رسید، تشکر می کنیم، اما کافی نیست، لطفا به فوریت در دولت تصویب و به مجلس ارسال شود، هر چند افزایش حقوق معلمان و بهبود وضعیت معیشت آنها نیازی به مصوبه مجلس نیز ندارد.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات  مجلس شورای اسلامی، در پایان خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: به زودی طرحی مربوط به تنظیم مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده و شاید همین سه شنبه به صحن بیاید، کمک کنید این طرح تصویب شود تا بخشی از مشکلات بزرگ چند ساله آموزش و پرورش حل شود./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات